Saturday, February 14, 2009

Jangan Biadap


Diambil dari utusan malaysia/14 Feb 2009.

KENYATAAN AKHBAR KHAS PENEGASAN TERHADAP PERGOLAKAN POLITIK YANG BERLAKU DI NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN

Perkembangan politik, peristiwa demonstrasi jalanan serta pertelingkahan antara pelbagai pihak, bersabit dengan pelantikan kerajaan baru negeri Perak baru-baru ini, yang sehingga membawa pada beberapa gelagat biadab terhadap DYMM Paduka Seri Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, amat mendukacitakan dan mengecewakan beta Perkara ini lebih-lebih lagi dirasai oleh beta kerana DYMM Paduka Seri Sultan Perak adalah ayahanda saudara beta. Malah, keluarga diraja kedua-dua buah negeri ini mempunyai sejarah pertalian yang erat sehingga hari ini.

DYMM Paduka Seri Sultan Azlan Shah yang beta kenali adalah seorang tokoh yang tinggi ilmu serta pengalaman perkhidmatan perundangan dan kehakiman baginda, sesuai dengan kedudukan baginda sebelum ini sebagai mantan Ketua Hakim Negara. Baginda dan keluarga baginda juga mempunyai latar belakang serta kelayakan keilmuan yang cemerlang dan sangat peka pada kepentingan rakyat jelata, sehinggakan kebanyakan tindakan baginda akan bersandarkan pada budaya ilmu, pertimbangan syumul serta amalan bermusyawarah bersama pakar-pakar dalam mana-mana satu isu yang bersabit.

Apa yang kita dapat saksikan yang telah dan sedang berlaku semenjak minggu lalu di negeri Perak amat membimbangkan sesiapapun yang mengaku mencintai agama, bangsa, negara Malaysia, kestabilan, kesejahteraan, kemajuan, keselamatan dan masa depan kita bersama.

Kejahilan terhadap peruntukan undang-undang negeri dan persekutuan, ketaksuban terhadap pihak-pihak tertentu, kehilangan pertimbangan ketika emosi terganggu, keangkuhan yang membutakan diri terhadap hak dan kuasa DYMM Paduka Seri Sultan Perak, kebiadaban sebagai anak watan negeri Perak dan warga negara Malaysia serta mudahnya golongan-golongan tertentu terpedaya dengan budaya “mob" amat memalukan.

Bak kata pepatah, ketika peristiwa sebegini berlaku, “barulah kita kenal siapa kaca siapa permata”. Malah dapat juga kita menyelami jati diri pihak-pihak tertentu yang “marahkan nyamuk, kelambu yang dibakar”.

Beta ingin menasihati dengan penuh keikhlasan dengan mengambil kira kepentingan masa depan agama, bangsa dan negara tercinta kita. Janganlah kita mudah terpedaya dengan gelagat serta tindakan yang hanya akan mencemarkan martabat kita, mengundang risiko yang tinggi terhadap kemajuan kita, serta menghakis asas-asas kedaulatan negara ini dengan sifat-sifat keji seperti biadab, derhaka, angkuh, jahil ilmu dan kemaruk kuasa.

Kegawatan ekonomi yang semakin meruncingkan di peringkat global dan serantau menuntut kita supaya memantapkan perpaduan sesama kita walaupun ada perbezaan pendirian. Jangan sehingga nasi menjadi bubur, di mana terlajak kata boleh dimaafkan, tetapi terlajak perbuatan mungkin akan mengundang bencana.

Kepada mereka yang telah berkali-kali mencabar hak, peranan serta kedudukan yang telah dijamin melalui Perlembagaan Persekutuan, termasuk peranan institusi raja-raja, maka beta ingin menasihatkan supaya rakyat menggunakan pertimbangan dari akal fikiran yang waras sebelum mengambil sebarang tindakan.

Beta terus mendoakan agar Allah SWT akan terus memelihara kita bersama dan menganugerahkan kita dengan hati yang terang, jiwa yang tenang, fikiran yang tajam, perjalanan yang mudah, tindakan yang betul, perhubungan yang harmonis serta waja diri yang unggul untuk mengemudikan negara kita secara bersama dalam mengharungi proses kemajuan seterusnya.

(DULI YANG MAHA MULIA SULTAN SHARAFUDDIN IDRIS SHAH ALHAJ)
SULTAN SELANGOR
13 Februari 2009

"Tgk tu, Sultan Selangor pun dah marah, kenapala diorang ni biadap sangat, dah sultan titahkan, dengar jer la... jangan membantah, kita semua maklum, sultan-sultan yang ada adalah bersifat Neutral, tidak menyebelahi mana-mana pihak, cuma yang dipentingkan adalah Rakyat Jelata. Ooooo... kalau masa kes perlantikan MB Terengganu dulu, pembangkang punya bersorak... Dengar cakap Sultan lah, jangan derhaka lah...... Bila jadi kat depa, pandai pulak melatah. Pasal melompat parti tu... depa yang mula dulu.... bila ada yang nak masuk parti depa.... Perghhh..... seronok abis..... nak tarik MP kerajaan masuk parti depa lah.... nak tubuhkan kerajaan baru lahhh.... pooooraaaahhhh..... Mungkin la ada yang tak kena bila beberapa adun kat Perak tu lompat parti..... tapi kalau ada pon.... buktikan la dulu... Ni apasai yang dok marah Sultan pulak.... aku cukup pantang kalau ada yang perlekeh Sultan Azlan Shah. Kalau dulu aku ada la jugak nak sokong depa.... tapi bila tengok perangai biadap depa tu..... aku jadi menyampah. Orang kata, kepimpinan melalui teladan..... bukan buatperangai macam orang tak bertamadun..... Woi, ingat sikit la, kita orang Islam. Bawak bersabar la.... jangan marah kat orang lain.... Sultan pulak jadi mangsa. Kalau orang melayu sendiri tak mau mempertahankan Institusi Kesultanan Melayu.... Sapa lagi? Nak jadi mcm zaman Kolonial dulu ka? Bodoh betul laaaaaaa....."


4 comments:

wartog said...

just nak tanya? untuk keperluan apakah kita perlu institusi kesultanan ni, banyak sangat ke duit kita yang bertungkus lumus untuk menyara hidup 5-6 orang anak untuk diserahkan kepada sultan untuk kemewahan mereka..???

aku tak suka betul sultan2 ni.. automatik lahir je, konon2 dah jadi pemimpin rakyat.. cisssss...

patutnya, setiap rakyat kena berusaha sendiri untuk disegani dan memerintah.. bukan sebb nasab dan keturunan.... bodoh nye sultan..

Sham said...

kau tak suka sbb kau bukan sultan... biasala, sifat dengki memang dah ada dalam diri orang Melayu... kalau kau ni Melayu la kan...

Masy said...

sayep nak jadik sultan bole? hihi

Sham said...

mana leh... sultanah boley arrr