Saturday, April 22, 2006

Critical Thinking

Assalamualaikum,
Bertemu lagi kita di dalam dunia blog aku ni... Walaupun hari ni hari sabtu, aku terasa pulak nak update, saja jer nak berkongsi pandangan dan pendapat. Sebenarnya apakah fungsi blog? Setiap orang ada tafsiran memasing, ada menjadikannya sebagai catatan harian, ada sebagai ruang berkongsi maklumat, meluahkan perasaan tak kurang juga sebagai tempat untuk memasarkan produk. Bak kata blog ni adalah flexible dan bergantung kepada hak individu ataupun bergantuang kepada tuan punya blog. Aku ingin memetik satu kenyataan"pop up" daripada blog salah seorang kawan aku, berbunyi "Ini Blog aku....Sukati aku nak Bubuh aper".. Jadi pemilik blog ada kebebasan sepenuhnya untuk letak apa pun.
Namun begitu, kita hidup dalam masyarakat.. tak boleh lari dari kritikan dan juga mungkin akan menyinggung perasaan pembaca-pembaca kita.... Walau apa pun, kita kena berani menghadapi dugaan, jadikanlah blog sebagai ruang untuk mengkritik... memberi pendapat serta berbincang dengan secara rasional....Latih pemikiran kita untuk lebih kritis, dan lebih open pada perbincangan daripada hanya mendiamkan diri serta memendam pandangan dan pendapat memasing... Mungkin kerana kita hendak menjaga hati orang, maka kita mengambil langkah untuk mendiamkan diri.... But, truth must be spoken.. kalau tak masaalah takan selesai.
Ya, mungkin sesuatu perbincangan akan melibatkan emosi yang membuak-buak.... tapi cubalah mengawal perasaan dan berikan hujah-hujah yang releven, justify your disagreeness with a clear mind. Don't let emotions clouded your mind. Sesuatu perbahasan atau perdebatan tak semestinya menghasilkan jawapan yang mutlak.... Ia mungkin juga tak kemana, dimana kedua-kedua pihak mempunyai asas yang kukuh kepada apa yang dipertahankan..... In the end, it's o.k to agree just to disagree... Apa-apa pun, terpulanglah pada individu, aku cuma melontarkan pandangan sendiri dan tak menutup minda aku pada pandangan ramai... your opinions are most welcome..... Thank you.

9 comments:

are_tie84 said...

a'kum.. benonyer dr mule entry nie lg sy dok nengok... saper la yg jd org p'tama yg bg komen... coz sy sndri tak tau nak komen pe... just "beno belake le pe yg dikatekan tn umh nih... blog aku, aku yg punyer, sukati ar nal letak pe2 pon..." hehehehe....

nmpknyer sy jd org p'tama komen entry yg nih... hehehhe....

Sham said...

are_tie.. ujung minggu macam ni mana ada orang nak komen la.. sumer tgh beristirehat

are_tie84 said...

ala, tak kisah arr..... nanti2 ader gak.... sy nie tader mende nak wat, masuk jer blog orghang...:)

Sham said...

takder bender nak wat? kluar arr jejalan.. takan dok umah jer, rugi arr cuti.. saya ni lain la.. tgh selsema

are_tie84 said...

urgghh... lepasan diploma arr...

zura lias said...

aik..cam tau je sape punye pop up tue..

Sham said...

macam tau ek? tau takperrrr... huhuhuhu.. hahahaha....

Anonymous said...

Assalamualaikum!

ada perkembangan..lebih matang

-sizuka-

Sham said...

waalaikumsalam...
sapa yang lebih matang nih?