Friday, January 12, 2007

Caca Marba

Assalamualaikum,

Setelah hampir 2 bulan di jabatan baru ni, baru la ada sikit kelegaan..... kalau nak dibandingkan keadaan sebelum ni, sekarang jauh lebih selesa. Tapi, still banyak jugak kerja-kerja tengah dok caca marba.... aku still tak paham rasionalnya mewujudkan unit sokongan yang mcm ni. Semenjak awal lagi aku amat-amat tidak bersetuju. Untuk pengetahuan korang, sebenarnya 27/11/2006 lepas satu perubahan besar-besaran telah berlaku di BNM.... Kesemua jabatan under Regulation n Supervision function telah di rombak... Sebelum ini, kesemua jabatan adalah berdasarkan sector memasing... Seperti Insuran dan juga banking... tapi sekarang telah dirombak... dan jabatan-jabatan yang baru berdasarkan fungsi memasing, contohnya Policy dan juga Surveillance...

Cuma, yang aku tak setuju, kenapa diwujudkan Unit Sokongan ni... Kenapa aku tak setuju? Ok.. let me justify.... Fungsi unit sokongan ni adalah memberi sokongan (services) kepada 9 jabatan di bawah fungsi Regulation n Supervision dari segi pentadbiran yang melibatkan budget, kursus, kerja-kerja IT, system maintenance dan bermacam-macam lagi... Sebenarnya sebelum ni kesemua fungsi-fungsi ini di jalankan oleh unit pentadbiran di jabatan masing-masing... setelah "Realigment" unit pentadbiran di jabatan-jabatan telah dihapuskan. Aku tau tujuan diorang mewujudkan Unit sokongan ni adalah untuk "centralise" kesemua kerja-kerja pentadbiran.... tetapi apa yang aku lihat sekarang ni.... kesemua kerja menjadi makin susah dan melambatkan.... Contoh yang paling mudah: untuk meminta alatan pejabat.... kalau dulu unit pentadbiran di jabatan akan meminta secara terus dari Jabatan Harta Perkhidmatan (JHP), tetapi sekarang ni.... sebarang "request" perlu diajukan dahulu kepada kami, then baru kami akan ajukan permintaan tu kepada JHP. Tidak kah ini akan melambatkan kerja? Mereka telah mewujudkan satu lagi lapisan (layer) pada setiap "workflow". Aku harap semua ni takan berterusan.

Semalam aku dah pi jumpa valuer kat wisma yakin.... mengikut kata En Syamsul dari W.M Malik... secara kasarnya, value rumah Khairul tu dalam 115-120k..... bukan harga yang aku harap kan.... kalau boleh aku nak 130k... boleh buat loan lebih sket... hehehe.. tapi ok la tu.... balance boleh buat renovation.. esok aku igt nak pi melawat kawasan.... mengikut kata dari rakan-rakan aku.. kawasan Bandar Mahkota Cheras tu "elok", tapi aku nak la jugak pi tgk sendiri.... mana nak tau kot tetiba tak berkenan... kalau tgk gambar memang la best... siap ader swimming pool lak... terbayang-bayang lak aku tgh dok berendam dalam kolam tu.... Tapi for sure la.. lepas aku beli umah tu, kenala aku budget sket.. takleh la bermewah-mewah macam sekarang ni.... "RED BOX" pon kena la dikurangkan.... adey laaaaaaaaa........


P/s: aku tak mau fikir lagi..... makin difikir, makin pening jadinya... biarlah masa yang tentukan... biarlah takdir yang menyuluh hala tuju....

3 comments:

Anonymous said...

alhamdulillah ader perubahan thun 2007 pd tuan tanah ..

arianna adrizal said...

bli rumah? fuyooo.. tahniah. amin utk segala yg baik2. :)

Sham said...

anne.. thankssssssss :)