Tuesday, November 08, 2005

Assalamualaikum,

Aku letih la, bila ramai yang tau umur aku 28, diorang semuanya tak percaya... pastu mula la bertanyakan dulu aku kerja kat mana.... bila aku explain yang aku tak penah keje sebelum ni..... lagi la diorang tak pecaya.... ye la.. aku keje kat bnm ni baru 3 tahun lebih... masa aku mula keje kat sini umur aku baru nak masuk 25 tahun.... kemana menghilangnya usia aku yang selebihnya..... Aku pun explain kat diorang yang dulu aku study kat U.M tapi tak abis...... Lepas tu mula la tanya aku ambik course apa.. kenapa tak abis.... Bila aku crita yang dulu aku ambik course Biomedical Sc. .... ader la yang bersuara " Ooooo, kalau tak ko jadi doctor le yea"..... Adey la.... Biomedical Sc. ni bukannya jadi doktor la kekawan sekalian.....
Mai aku nak crita sket aper tugas2 Saintis bioperubatan ni..... Sebenarnya post2 biomedical sc banyak terdapat dalam lab2 perubatan di hospital-hospital kerajaan atau pun swasta... Tugas2 diorang tertumpu kepada analisis sample2 yang diambil dari pesakit untuk dibuat diagnostic test.... Contohnya, pesakit yang datang dengan jangkitan pada salur pernafasan, akan diambil kahak untuk dibuat ujian, bagi mengetahui apakah jenis jangkitan yang terlibat.... Doktor cuma boleh membuat andaian, tapi biomedical Sc. akan memastikan jenis jangkitan.....Parasit Dientamoeba fragilis yang diambil dari najis pesakit... aku ambik gambar ni menggunakan multiphase microscope masa buat tesis dulu

Skop bidang sains perubatan, memang luas sekali(sbb tu la aku takleh nak handle dulu).... Seluas bidang perubatan itu sendiri..... Contohnya, bidang Parasitology(parasite), bacteriology, virology, blood banking, haematology(semua berkaitan darah), genetic, Pharmacology, Clinical Chem. etc....... dulu aku major in bacteriology and parasitology.. kalo abis study dulu, dah tentu keje kat hospital.. tak le terperangkap dalam BNM ni..... Nak wat cam na..... 5 tahun di sia-siakan mcm tu ajer.. huhuhu


Aku tau aku takder harapan untuk milikinya.... tambahan bila aku tau dia sudah berpunya(betul ke?)..... biarlah aku simpan segalanya didalam hati... walaupun terasa benar yang hati ni mula terjatuh padanya..... Arghhhhhh!!!!!... Tidak!!!.. apa yang ku takutkan telah terjadi.....

5 comments:

Sham said...

aik... ado pon... igh tgh cuti lagik... huhuhu... skarang ni tgh takder mood lagi... but it's coming..

Anonymous said...

erkkk ako pun sama ah...

saja nk nyibuk gak..

Sham said...

hehehe.. jom abik study skali... ader gak teman untuk berdiskusi

Anonymous said...

erkk x mampu ler nk study sesame..

al maklum ko amik science course.
ako hanya amik kira2 course hehe :p

Sham said...

takanla nak keje kat bnm ni buleh ambik science course..... kat keje kat depart mana lak nanti